요즘 전세계 자동차업계의 최대 이슈는 도요타 가속페달 품질 불량에 따른 대규모 리콜 사태입니다. 곳곳에서 리콜이 계속되고 집단소송까지 예상되고 있어 문제 해결이 쉽지만은 않을 것 같습니다. 도요타는 한 때 품질의 도요타라는 명성으로 북미시장을 제패하며 자동차업계 1위로 도약까지도 하였지만 이번 사건을 계기로 브랜드 이미지에 치명타를 입으며 리콜에 대한 비용부담 뿐만 아니라 소비자들로부터 외면을 당하고 있습니다. 도요타의 가속페달은 자동차 품질의 중요성을 단적으로 보여주는 예라고 할 수 있습니다.
사실 자동차 생산의 모든 과정은 제조라기 보다는 검사의 연속이라고 해도 과언이 아닙니다. 프레스, 차체, 도장, 조립 등 각기 단위공장 뿐만아니라 제조공정 모든 라인에는 검사과정이 포함되어 있으며 자동차가 완성되면 별도의 검사라인을 통해 품질검사를 실시하고 주행테스트를 실시하게 됩니다.
지엠대우는 생산과정에서의 품질검사 이외에 품질부문 주관으로 내구성과 고객관점에서 품질을 객관적으로 평가하는 품질평가 프로세스 QAP( Quality Assessment Process) 및 품질평가단 CTF(Captured Test Fleet)를 엄격하게 시행하여 지속적인 품질향상을 실시하고 있습니다.
또한 이렇게 생산과정에서 실시한 검사와는 별도로 생산된 차량을 무작위로 샘플을 추출하거나 일정대수별로 샘플을 추출하여 정밀검사를 실시하고 검사결과를 반영하여 고객 인도 전 품질 문제점을 최소화하고 있습니다.
그러나 자동차 품질을 향상시키고 유지하기 위해서 무엇보다 중요한 점은 바로 최고 경영자의 품질에 대한 마인드 입니다.
지난해 10월 새로 부임한 지엠대우 마이크 아카몬 사장님은 제조현장에서 주로 경력을 쌓아 오셨는데요. 취임한 바로 그 달부터 2주간에 걸쳐 부평 본사 , 창원 , 군산, 보령 등 전 사업장을 차례로 방문하여 임직원들에게 고객과 제품 중심의 회사를 만들자며 제품 품질 향상에 역점을 둘 것을 주문하였으며 품질과 관련된 사항이라면 지체없이 현장으로 달려가 문제를 해결합니다.
일례로 작년 라세티 프리미어의 극히 일부 차량에서 시트 벨트 브라켓 고정 볼트가 누락돼 리콜을 실시했을 때도 아카몬 사장은 문제 원인을 밝히고 개선 방향을 찾기 위해 직접 군산공장 현장에 내려가 조립라인을 점검하고 문제 개선을 위해 직접 아이디어도 제시하기도 하였으며, 지난 1월 말에는 마티즈 크리에이티브 LPG와 수동변속기 국내 출시를 앞두고, 업무 일정까지 변경해가며 창원공장으로 직접 출근 현장을 돌며 완벽한 신차품질 확보를 강조하였습니다.
현장에서 아카몬 사장은 임직원들에게 “GM DAEWOO는 고객이 원하는 최고 품질의 제품을 개발하고 생산하는데 전 직원이 주력해야 한다. 모든 임직원이 현재 품질수준에 만족해서는 안되며 모두가 책임감을 갖고 최우선적으로 품질 개선 노력을 지속해야 한다며 품질 경영에 주력하고 있습니다. 도요타의 가속페달 문제 이전부터 확실히 품질경영에 올인하고 있는 마이크 아카몬 사장, 지엠대우의 발전을 위해 변화를 주도하는 가속페달임이 분명합니다.
'지엠대우는 고객 안전과 고객 만족을 최우선으로 한다는 회사의 기본 방침에 따라 국내를 비롯, 글로벌 자동차 시장의 기준과 규정을 충족하는 품질 좋은 차량을 개발, 생산/판매하는데 최선의 노력을 다하고 있으며, 이러한 노력의 결과로 라세티 프리미어가 한국, 호주, 중국 NCAP에 이어 유럽에서도 별 5개로 세계 최고의 충돌 안전성을 입증 받았습니다.
The hottest issue in the global auto industry at the moment is Toyota’s recall due to a quality problem of accelerator pedal. As the number of vehicles recalled is increasing and a class action lawsuit against Toyota is expected, it will not be easy for the world’s largest automaker to solve the problem. Toyota once dominated the North American market with a good reputation for quality and became the leader in the auto industry. With the recent recall scandal, however, Toyota is taking a fatal blow, bearing cost burden for the recall and losing customers. Toyota’s accelerator pedal recall is a good example to prove the importance of quality for automobiles. It is fair to say that the whole process of automobile production is less of manufacturing and more of a series of inspection. Not just plants including press, body, paint and General Assembly shops but all process lines include inspection procedures. And once a car is complete, the car will go through quality tests at the test line and driving tests.
Along with quality tests conducted during production, as an effort to improve quality, GM DAEWOO strictly implements QAP(Quality Assessment Process) and CTF(Captured Test Fleet) through which GMDAT quality function assesses durability and quality from customers’ point of view.
Moreover, GM DAEWOO takes systematic or simple random samples from the cars built, conducts precision tests on the samples and reflects the test results, thereby minimizing the quality problems before the cars are delivered to customers.
However, what matters most to improve and maintain quality is CEO’s mindset toward quality. Mike Arcamone who was appointed as CEO of GM DAEWOO in October 2009 has extensive manufacturing experience. For the first two weeks since he took office, he was on shop floor tours to Bupyeong, Changwon, Gunsan and Boyeong plants. Mr. Arcamone emphasized the corporate value of being customer-centered and product-oriented and asked executives and employees to put their focus on quality improvement. Whenever a quality issue arises, he rushes to the shop floor and solves the problem.
For instance, when GMDAT issued a recall for Lacetti Premier due to missing seat belt bracket bolt, Mr. Acamone visited Gunsan plant to find out the root cause and to solve the problem, and checked the assembly lines and gave ideas to help fix the problem. At the end of January, in the run up to the launch of Matiz Creative LPG and manual transmission to the domestic market, he changed his original schedule to visit Changwon plant and emphasized the importance of securing perfect quality for new vehicles.
On the shop floor, president Arcamone puts emphasis on quality by saying: “All GM DAEWOO employees must focus on developing and producing best quality products what customers want to have. We should not be satisfied with the current quality level. All of us should have responsibility and continue to work in improving quality.” Mike Arcamone, who gave highest priority to quality long before Toyota accelerator pedal scandal broke out, is the accelerator pedal which encourages GM DAEWOO to change for the better.
Based on the corporate principle of placing customer safety and customer satisfaction before everything else, GM DAEWOO is making all-out efforts to develop, produce and sell quality vehicles which meet standards and regulations of both domestic and global automobile markets. These efforts paid off when Lacetti Premier achieved the maximum five-star rating in the Euro NCAP crash test following Korea, Australia and China NCAP.
If you visit GM DAEWOO plants, you can have the opportunities to see the secrets behind the world’s best quality on the shop floor. For details for GM DAEWOO plant visit, please refer to the GM DAEWOO Tour Guide.